رمزگشایی سرقت‌های مدارس غرب مشهد پاسخ به چند پرسش‌ متداول بازنشستگان کشوری درباره بیمه تکمیلی عکس و فیلم از خسارت‌های زلزله ۵ریشتری در کاشمر (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) آخرین اخبار از زلزله کاشمر (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) | ۲ فوتی و ۵۰ مصدوم و چند نفر زیر آوار مانده در کاشمر | حال ۱۵ نفر وخیم است زلزله نسبتاً شدید کاشمر در خراسان رضوی را لرزاند + جزئیات (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) هزینه میلیاردی پیشگیری از ابتلا به هاری | شهرداری‌ها موظف هستند که کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب را پیگیری کنند بیماری تب دنگی چیست؟ | آخرین وضعیت بیماری در مشهد و خراسان رضوی پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوای مشهد و خراسان‌رضوی ( ۲۹ خرداد ۱۴۰۳) تبلیغ محصول مکمل در فضای مجازی ممنوع است ثبت‌نام وام ۳۰ میلیون‌تومانی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از امروز آغاز شد + شرایط (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) پاسخگویی ۱۰۰ درصدی به نیاز شبکه درمان به خون و فراورده‌های خونی پاسخ به ابهامات «متناسب‌سازی حقوق» بازنشستگان | احکام جدید حقوق بازنشستگان چه زمانی صادر می‌شود؟ علائم افسردگی نامرئی (افسردگی پنهان) چیست تذکر دیوان محاسبات کشور به دستگاه‌ها درباره اجرای قانون هوای پاک وزیر کار: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری پرداخت می‌شود | پیگیر متناسب‌سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی نیز هستیم بازنشستگی دوران فراغت یا مرارت؟ | پای حرف‌های چند پدر به مناسبت روز جهانی پدر ساماندهی مدارس کانکسی کشور در مهر ۱۴۰۳ پایان سرقت‌های عجیب از طلافروشان مشهدی |شکایت ۷ زرگر از یک زباله گرد
سرخط خبرها

راه حل‌های فرار از پرخوری عصبی | چرا کودکان پرخوری می‌کنند؟

  • کد خبر: ۲۳۳۷۳۰
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷
راه حل‌های فرار از پرخوری عصبی | چرا کودکان پرخوری می‌کنند؟
این روز‌ها صحبت از چاقی و مضرات آن زیاد است، در بسیاری از مواقع منشاء چاقی پر خوری است، اما همه پرخوری‌ها منشا یکسانی ندارند و صرفا مربوط به علاقه مفرط فرد به غذا نمی‌شود. از جمله پرخوری‌های غیر متعارف، پر خوری عصبی است که ریشه در عصبانیت و ناراحتی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، پرخوری عصبی یابولیمیا نروسا همان غذا خوردن احساسی است که افراد در شرایط پرتنش و بحرانی، غذا را به عنوان مکانیسم مقابله برای کمک به داشتن احساس بهتر در نظر می‌گیرند. این شرایط هیچ ربطی هم به گرسنگی جسمی فرد ندارد و برای تسکین یا سرکوب احساسات و موقعیت‌های ناراحت‌کننده غذا خورده می‌شود. این روز‌ها میزان تنش و اضطراب در افراد مختلف هم تشدید شده و به همان میزان هم می‌تواند تجربه ناشی از پرخوری عصبی افزایش پیدا کرده باشد. تجربه‌ای که یک کاربر فضای مجازی هم به آن اشاره کرده و نوشته «دوستان پرخوری عصبی اینجوریه؛ با دوستم دعوام شد، آزمون زبانم رو خراب کردم، پس از ۶ ماه رژیم، رفتم یک کیلو کیک گرفتم یکجا خوردم.» دکتر اصغر کیهان‌نیا، روانپزشک در پاسخ به همشهری آنلاین نکات جالبی درباره پرخوری عصبی، منشاء آن، ریشه‌های عصبانیت و راهکاری پیشگیری، درمان و جلوگیری از آن مطرح می‌کند که در ادامه می‌خوانید.

عمل بلع در زمان پرخوری نوعی آرامش به فرد می‌دهد که دچار ناراحتی با منشاء عصبی است. برخی از افراد زمان عصبی شدن نمی‌توانند غذا بخورند و عده‌ای دیگر بر عکس با عمل بلع غذا می‌توانند خود را به آرامش برسانند. این نوع غذا خوردن به عصبانیت برمی‌گردد هر فردی نسبت به بحران عصبانیت واکنشی از خود نشان می‌دهد.

افراد چگونه به عصبانیت واکنش نشان می‌دهند؟

افراد آگاه به این مسائل پس از عصبانی شدن اغلب در حالت نشسته نفس عمیق می‌کشند و با مراقبه و مدیتشن کردن تا حد زیادی خود را به آرامش می‌رسانند و این حالت عصبانیت را خود دور می‌کنند. عده‌ای نیز در زمان عصبانیت پرخاشگر می‌شوند. عده‌ای دیگر نیز ناراحتی و عصبانیت را به اصطلاح در خود می‌ریزند که این مساله منشاء سرطان می‌شود. احتمال ابتلای این افراد به سرطان از سایرین بیشتر است. یکی از واکنش‌ها به عصبانیت و ناراحتی نیز خوردن است که باعث چاق شدن زیاد افراد می‌شود. برخی افراد وقتی عصبی می‌شوند به جای آنکه به دنیال راه‌های دیگر برای تخلیه آرامش خود باشند، به دنبال غذا خوردن می‌روند.

پر خوری زیاد در کودکان هم منشاء عصبی دارد؟

در سال‌های اخیر ما ایرانی‌ها بیش از حد از نظر غذایی به بچه‌ها رسیدگی می‌کنیم و به اصطلاح آنها را ویتامینه می‌کنیم. به ویژه در خانواده‌های برخوردارتر می‌بینیم که به کودکان خود بیش از اندازه نیاز بدن غذا و ویتامین می‌دهند. در نتیجه معده کودک گشاد می‌شود و رو به پرخوری می‌آورد. بعد از اینکه کودک به پرخوری روی آورد تازه والدین به دنبال راهکار‌هایی جهت کاهش وزن وی می‌روند. پرخوری کودک در واقع به توجه غیر متعارف و بیش از پدر و مادر بازمی‌گردد.

برای حل معضل پرخوری عصبی چه پیشنهادی دارید؟

منشاء پرخوری عصبی، عصبانیت است، بنابراین باید منشاء را از بین برد. باید به این نکته توجه کرد که خود عصبانیت چرا به وجود می‌آید؟ اول به این دلیل که خواسته‌ای که داشتیم انجام نشده، دوم احساس می‌کنیم حق ما ضایع شده است. سوم هم احساس می‌کنیم نسبت به ما بی انصافی و ظلم شده است. اینها منشاء خشم و عصبانیت است که به آدم وارد می‌شود. اما برای حل این مساله راهکار‌هایی وجود دارد. اما چرا عصبانیت پیش می‌آید؟ ماهرقدر توقع بی جا از اطرفیان‌مان داشته باشیم، زودتر در روابط خود وارد تنش می‌شویم. بدین معنی که ما اگر انتظارات بی جا از افراد داشته باشیم در برابر عدم توجه به آن انتظارات خشمگین می‌شویم و به دیگران پرخاش می‌کنیم.

راهکار چیست؟

بهترین کار ۵ بار نفس عمیق شکمی در حالت دراز کش، بعد نفس عادی و بعد قدم زدن و فاصله گرفتن از محل حادثه منشاء عصبانیت است. این اقدامات در خود کنترلی موءثر است. این نفس‌های عمیق اگر همراه با ورزش‌های هوازی و کششی باشد خیلی زودتر و با سرعت بیشتری می‌توان خود را کنترل کرده و خشم و عصبانیت را از خود دور کرد.

منبع: همشهری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->